پناهیان: زائران پیاده‌ اربعین به کربلا که می‌رسند می‌فهمند کاری نکرده‌اند

پناهیان: زائران پیاده‌ اربعین به کربلا که می‌رسند می‌فهمند کاری نکرده‌اند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس آئین رونمایی از کتاب مجموعه عکس‌های پیاده‌روی اربعین اثر سیداحسان باقری موسوم به «پیاده آمده‌ام» با حضور حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات، حجت‌الاسلام زائری، حجت‌الاسلام پناهیان، محسن مومنی شریف، محمد حمزه‌زاده و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

* زائری: باید در اتمسفر پیاده‌روی اربعین قرار بگیرید

زائری در این مراسم گفت: فضایی که در پیاده‌روی اربعین وجود دارد جز برای کسی که در آنجا حضور داشته قابل توصیف نیست و حتی اگر عکس‌ها و فیلم‌های تهیه شده از این مراسم را نیز کسی ببیند تا زمانی که در آن اتمسفر نباشد متوجه آن فضا نخواهد شد و فرق زیارت عاشورا با زیارت اربعین در همین است که زیارت اربعین هر اتفاقی که در آن برای فرد می‌افتد در طول مسیر زیارت است و قرار نیست که در کربلا اتفاقی رخ دهد.

وی افزود: فردی که به زیارت اربعین می‌رود باید یادش باشد که درس‌ها و پندهای این زیارت در مسیر داده می‌شود کسی که از منزل برای زیارت اربعین حرکت می‌کند مانند قطره‌ای است که در یک دریا قرار می‌گیرد و در این زیارت منیت‌ها از بین می‌رود و افراد در کنار هم قرار می‌گیرند برای مثال فردی از لندن آمده بود و می‌گفت ماهیانه چندین هزار پوند درآمد دارم اما در موکبی که در آن قرار داشت تا زانو درگل بود و مشغول خدمت به زوار امام حسین و این همان اتفاقی است که موجب می‌شود این زیارت یک اتفاق باشد و توصیه شده که این زیارت، زیارت عوام باشد و هیچ تشخصی برای خود قائل نباشیم.

زائری ادامه داد و گفت: وقتی آنجا می‌رویم تازه می‌فهیمیم که برای این زیارت و یا حسین گفتن‌ها اذن داده شد مگر پیامبر نفرموده است حسین از من است و من از حسین و مگر نه این است که کسی در پیامبر سبقت گیرد پس اگر می‌توانیم به امام حسین سلام کنیم در حقیقت پاسخ سلام امام حسین را می‌دهیم و این اجازه‌ای است که به ما داده شده تا بتوانیم ارادت خود را به ایشان برسانیم. همه شنیده‌ایم وقتی حضرت سیدالشهدا متولد شد وقتی قنداقه ایشان را نزد پیامبر بردند ایشان گریست که حضرت فاطمه فرمود چه اتفاقی افتاده است و پیامبر وقایعی که بر این طفل خواهد رفت را شرح داد که حضرت از پیامبر پرسید آیا برای این وقایع کسی بر پسرم عزاداری می‌کند که پیامبر فرمود افرادی خواهند آمد که بر وی عزاداری می‌کنند سیدالشهدا این عزاداری‌ها را از عرش به نظاره نشسته و شاهد است و انشاالله قیامت درست ما خواهند گرفت.

*خاموشی: پیاده‌روی اربعین از اتفاقات عجیب روزگار ما است

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: کسی از من سوال کرد سند شرعی این پیاده‌روی چیست زیرا اگر انسان  می‌خواهد جایی برود با وسیله نقلیه می‌رود برای بچه اگر لذت‌های انسان بالغ را شرح دهیم درک نخواهد کرد زیرا به بلوغ نرسیده است و هر انسانی در هر سنی دارای بلوغ است البته این پاسخ را به آن فرد ندادم و گفتم این پیاده‌روی سند روایی دارد و ثواب آن حج و عمره بسیار است.

وی افزود: در بهترین آمار سالانه حدود 5 میلیون نفر به حج می‌روند و این در حالی است که زیرساخت‌ها اجازه بیشتر از این را نمی‌دهد اما سال گذشته آمار 20 میلیون زائر را از کربلا داده‌اند و امسال نیز آمار 10 میلیون مازاد را پیش‌بینی می‌کنند. و این در حالی است که از سال پیش تا کنون داعش و جنایت‌هایش بیداد کرده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: باید رفت و آنجا را دید آن همه بانو در آنجا حضور دارند ولی یک تار مو نمی‌بینی ایثار و فداکاری را در این حضور می‌بینیم که چگونه سینی غذا را بر روی سر گذاشته و  بر روی زمین نشسته‌اند تا زوار غذا بردارند و با زبان کنایه می‌گویند زوار امام حسین روی سر ما جا دارد.

وی افزود: تمام این کارها از سر خلوص و نزدیکی به خداست این یک فرهنگ بسیار عمیق است و من دیدم که حیوانی را با خود می‌برند کربلا و برمی‌گردانند گفتیم این چه کاری است در پاسخ گفتند این حیوان برکت گله ما است. این حرکت عظیم حماسه حسینی، حماسه تقریب، حماسه دعوت به راه امام حسین، حماسه معنویت و شور است. توصیه می‌کنم که زن و مرد و جوان و بچه به این سفر بروند زیرا عظیم‌تر از این حماسه نیست.

خاموشی اضافه کرد: این حماسه انقلاب اسلامی، مقاومت اسلامی، و بیداری اسلامی را بیمه می‌کند. در فرودگاه نجف داشتم کفش‌هایم را واکس می‌زدم خانومی جلو آمد و گفت من هم واکس می‌زنم بعد دیدم 13 نفر کفش‌هایشان را واکس زدند که هر کدام از کشورهای مختلفی چون کانادا، آفریقا و سایر نقاط جهان در این حماسه شرکت کرده بودند.

وی در پایان گفت: خوب است که عکس چاپ کردیم و این کارها صورت می‌گیرد البته یک مستند خوب هم داریم که هنوز رو نکرده‌ایم ما در عصر عجیبی هستیم که اتفاقات عجیبی هم می‌بینیم که این پیاده‌روی هم از آن دست اتفاقات عجیب است.

در ادامه این مراسم فاضل نظری شعری در رسای قیام عاشورا و شهدای کربلا برای حضار قرائت کرد.


* پناهیان: وقتی به کربلا می‌رسند می‌فهمند کاری نکرده‌اند و شرمنده امام حسین و حضرت زینب می‌شوند

پس از وی حجت‌الاسلام پناهیان ضمن مطرح کردن یک سوال گفت: اساسا مختصات کار خوب چیست که بتواند انسان را در هر رشته‌ای راضی کند در پاسخ به این سوال باید دقت کرد و بزرگترها کمتر به تبیین این مسئله پرداخته‌اند این سوالی که جناب خاموشی باید برای آن گروه‌هایی را بگذارند تا جواب آن را پیدا کنند.

وی افزود: کار خوب کاری است که به عنوان یک قطره انسان را به یک اقیانوس متصل کند و انسان را در بزرگترین کاری که در خلقت صورت گرفته شریک کند اگر این اتفاق بیفتد انسان راضی خواهد شد ویژگی کار خوب این است که انسان با تمام وجود خود را برای آن هزینه کند و هر قدر هم خوب شود باز انسان شرمنده شود. کار خوب کاری است که انسان شرمنده صاحب کار شود امام حسین کاری کرد که همه اصحابش در حالی که بهترین کار را کردند باز شرمنده شدند.

این استاد حوزه علمیه گفت: کار خوب کاری نیست که برای انسان کف بزنند و بگویند عالی بود کاری خوب است که برای سیدالشهدا باشد و باقی کارها در مراتب پایین‌تر آن قرار می‌گیرد. قرآن نیز می‌گوید شهدا کسانی هستند که اعمالشان از بین نمی‌رود پس انسان باید خودش را به شهدا بچسباند.

پناهیان در ادامه گفت:‌ هر کس برای سیدالشهدا کار کرده کار خوبی کرده است و این در حالی است که بیشترین هزینه را متحمل شده است امیدوارم مجموعه عکس‌های «پیاده آمدم»‌ مورد دعای حضرت زینب قرار گیرد و گام نخستی برای کارهای خوب دیگر باشد در مورد کارهای خوب باید صراحتا به این شرمندگی اشاره کرد تا جوانان تمام همت خود را صرف کف زدن دیگران نکنند.

وی در پایان گفت: هر کسی کاری برای امام حسین نکرده برود و کاری کند چون به اصل جریان عاشورا یعنی اربعین نزدیک می‌شویم و حوزه هنری هم یک حمایت ویژه‌ای داشته باشد افرادی که پیاده‌روی می‌کنند وقتی به کربلا می‌رسند می‌فهمند کاری نکرده‌اند و شرمنده امام حسین و حضرت زینب می‌شوند و حرفی از تاول‌های پایشان نمی‌زنند.

 * سوغاتی ویژه از کربلا

در پایان این مراسم سید احسان باقری عکاس این مجموعه گفت: کاری انجام نشده که بخواهیم حرفی در مورد آن بزنیم و دستگاه‌ امام حسین به گونه‌ای است که انسان می‌خواهد کاری در آن انجام دهد و این تصاویر سوغاتی سفر کربلای من است.

وی افزود: آرزوی زیارت کربلا یکی از آرزوهای کودکی من بوده است در سال‌های نوجوانی پای منبر یکی از علما حرفی شنیدم که شوق زیارت کربلا را در وجودم دو چندان کرد.

وی گفت: زیارت امام حسین در اربعین انسان را عاقبت به خیر می‌کند آن زمان دو آرزو داشتم آن هم زیارت امام حسین در روز اربعین.

باقری در پایان گفت:‌سفر کربلا و زیارت امام حسین در روز اربعین بالاخره بعد از 7 بار روزی من شد از هم اکنون برای تجربه این زیارت و کسب توفیق عاقبت به خیری اقدام کنید. عکس‌های این کتاب چند قطعه صدف است که از کنار دریا آورده شده و توصیه می‌کنم که به دیدار دریا بروید.

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]