امام و رهبری - - -- - -سخنرانى مقام معظم رهبری در ديدار با مداحان اهل بيت(عليهم‏السّلام)*۱۳۷۳- - -

بيانات مقام معظّم رهبرى در ديدار مدّاحان به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س)

3/9/1373

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحيم‏

با همه وجود و همه اعماق دل و جان از خداى متعال سپاسگزاريم كه يك بار ديگر اين توفيق را ارزانى فرمود تا با شما بلبلان گلزار اهل بيت عليهم‏السّلام و مدّاحان خاندان عصمت و طهارت، اين روز بزرگ را جشن بگيريم و به ياد فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها، دل و جان خودمان را صفا بخشيم. از شما عزيزان هم متشكّريم كه عيد ما را شيرين كرديد و با اين توسّل بسيار خوب و گرم و صميمانه‏تان، اين روز را به معناى حقيقىِ كلمه عيد كرديد؛ بخصوص برادرانى كه سرودند و خواندند و مجلس را به يادِ زهراى درخشانِ اطهر و كوكب درّى خاندان پيغمبر، منوّر كردند و به ياد آن بزرگوار رطب‏اللسان شدند.

درباره فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها، هرچه بگوييم، كم گفته‏ايم و حقيقتاً نمى‏دانيم كه چه بايد بگوييم و چه بايد بينديشيم. به قدرى ابعاد وجود اين انسيّه حوراء، اين روح مجرّد و اين خلاصه نبوّت و ولايت براى ما پهناور و بى‏پايان و درك ناشدنى است كه حقيقتاً متحيّر مى‏مانيم. مى‏دانيد كه همزمانى و هم‏عصرى از عواملى است كه مانع از شناختِ درستِ شخصيتها مى‏شود. ستارگان درخشان عالم بشريّت غالباً در زمان حياتشان به‏وسيله هم‏عصرانشان شناخته نشده‏اند؛ مگر عدّه كمى از برجستگان كه انبياء و اولياء باشند؛ آن هم به‏وسيله عدّه معدودى. امّا فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها چنانند كه در زمان خودشان، نه فقط پدر و همسر و فرزندان و شيعيان خاصّشان، بلكه حتّى كسانى كه شايد رابطه صميمانه و گرمى هم با ايشان نداشتند، زبان به مدح آن بزرگوار گشودند. اگر به كتابهايى كه درباره فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها به‏وسيله محدّثين اهل سنّت نوشته شده است، نگاه كنيد، روايات بسيارى را مى‏بينيد كه از زبان پيغمبر صلّى‏اللَّه‏عليه‏وآله‏وسلّم در ستايش صدّيقه طاهره عليهاسلام صادر شده است و يا رفتار پيغمبر با آن بزرگوار را نقل مى‏كنند. بسيارى از اين روايات، از زبان كسانى است كه از آن قبيل بوده‏اند؛ مثل بعضى از زوجات پيغمبر و ديگران. اين حديث معروف از عايشه است كه گفت: «واللَّه مارأيت فى سمته و هديه اشبه برسول‏اللَّه صلّى‏اللَّه‏عليه‏وآله‏وسلّم من فاطمة(1)»؛ هيچ كس را از لحاظ هيأت، چهره، سيما، درخشندگى و حركات و رفتار، شبيه‏تر از فاطمه به پيغمبر اكرم نديدم. «وكان اذا دخلت اليه، اذا دخلت على رسول‏اللَّه قامت قام اليها(2)»؛ وقتى كه فاطمه زهرا بر پيغمبر وارد مى‏شد، آن حضرت برمى‏خاست و مشتاقانه به سمت او مى‏رفت. اين معناى تعبيرِ «قام اليها» است. اين‏طور نبود كه وقتى فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها وارد اتاق مى‏شود، پيغمبر جلو پاى او فقط بلند شود. قام‏اليها؛ برمى‏خاست و به سمت او مى‏رفت. در بعضى از اين نقلها، باز از همين راوى اين‏گونه آمده است: «وكان يقبلها و يجلسها مجلسة(3)»؛ فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها را مى‏بوسيد، دست او را مى‏گرفت و مى‏آورد در جاى خودش مى‏نشاند. اين مقام فاطمه زهراست. انسان درباره اين دختر چه بگويد؟ درباره اين موجود باعظمت چه بگويد؟

عزيزان من! عظمت فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها، در سيره آن بزرگوار آشكار است. يك مسأله اين است كه ما چه شناختى از فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها داريم؟ اين يك حرف است. بالأخره دوستان اهل بيت عليهمّ‏السلام، در طول زمان، تا آن‏جا كه توانستند سعى كردند به حقِ‏ّ دختر پيغمبر، فاطمه زهرا سلام‏اللَّه عليها معرفت پيدا كنند. چنين هم نيست كه كسى خيال كند همان‏طور كه در زمان ما، اين بزرگوار اين‏قدر در دلها عزيز و در چشمها شيرين است، هميشه همين‏طور بوده است. امروز بحمداللَّه دورانِ اسلامى است، دورانِ حكومت قرآن است، دورانِ حكومت علوى و حكومت اهل بيت عليهم‏السّلام است و آنچه در دلهاست، بر زبانها جارى مى‏شود. قديمى‏ترين دانشگاه اسلامى در دنياى اسلام - مربوط به قرن سوم و چهارم - به نام فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليهاست. نام دانشگاه معروف «الازهر» در مصر از نام فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها گرفته شده است. در گذشته به‏نام فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها دانشگاه تأسيس مى‏كردند. حتّى خلفاى فاطمى كه بر مصر حكومت مى‏كردند، شيعه بودند. قرنهاست كه شيعه سعى كرده به حقِ‏ّ اين بزرگوار معرفت پيدا كند. اين، يك مسأله است. مسأله ديگر اين است كه ما بايد راه را از همه ستارگان بياموزيم؛ «و بالنّجم هم يهتدون(4)». انسان عاقل اين‏گونه است. از ستاره بايد استفاده كرد. ستاره در آسمان است و مى‏درخشد. آن‏جا عالمِ عظيمى است. مگر اين ستاره همينى است كه من و شما مى‏بينيم؟ بعضى از ستارگان كه در آسمانند و مثل يك نقطه سوسو مى‏زنند، كهكشانى هستند. گاهى يك ستاره بزرگتر است از كهكشان راه شيرى كه ميلياردها ستاره داخل آن است! - قدرت الهى كه حدّ و اندازه‏اى ندارد - ولى من و شما آن را يك ستاره كوچكِ درخشان مى‏بينيم. خوب؛ مقصود از اين مطالب چيست؟ مقصود اين است انسان عاقلى كه خدا به او چشم داده است، بايد از اين ستاره براى امرى در زندگى استفاده كند. قرآن مى‏گويد: «و بالنّجم هم يهتدون»؛ به وسيله آن راه را پيدا مى‏كنند.

عزيزان من! اين ستاره درخشان عالم خلقت، فقط همان نيست كه به چشم ما مى‏آيد. فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها بسيار بالاتر از اين حرفهاست. ما فقط درخشندگى‏اى مى‏بينيم؛ ولى بسيار بزرگتر از اين حرفهاست. امّا من و شما چه استفاده‏اى مى‏كنيم؟ همين قدر كه بدانيم او زهراست، كافى است؟ در روايتى خواندم كه درخشندگى فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها باعث مى‏شود تا چشمان كرّوبيان ملأاعلى‏ خيره شود: «زَهَر نورها للملائكة السّماء(5)». براى آنها مى‏درخشد. ما از اين درخشندگى چه استفاده‏اى بكنيم؟ ما بايد از اين ستاره درخشان، راه به‏سوى خدا و راهِ بندگى را كه راه راست است و فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها پيمود و به آن مدارج عالى رسيد، پيدا كنيم. اگر مى‏بينيد خدا خميره او را هم خميره متعالى قرار داده است، به اين دليل است كه مى‏دانست اين موجود در عالم مادّه و عالم ناسوت، خوب از امتحان بيرون خواهد آمد؛ «امتحنك اللَّه الذى خلقك قبل ان يخلقك فوجدك لمااْمتحنك صابره(6)»؛ قضيه اين است. خداى متعال حتّى اگر لطف ويژه‏اى درباره آن خميره مى‏كند، بخشى مربوط به اين است كه مى‏داند او از عهده امتحان چگونه برخواهد آمد؛ والّا بسيار كسان خميره خوب داشتند. مگر همه توانستند از عهده برآيند؟ اين بخش از زندگى فاطمه زهرا سلام‏اللَّه عليها، آنى است كه ما براى نجات خودمان به آن احتياج داريم. حديث از طرق شيعه است كه پيغمبر به فاطمه سلام‏اللَّه عليها فرمود: «يا فاطمه اننّى لم اغنى عنك من‏اللَّه شيئا(7)»؛ يعنى اى عزيز من! اى فاطمه من! نمى‏توانم پيش خدا تو را از چيزى بى‏نياز كنم. يعنى خودت بايد به فكر خودت باشى، و او از دوران كودكى تا پايان عمر كوتاهش به فكر خود بود. شما ببينيد آن حضرت چگونه زندگى كرده است! تا قبل از ازدواج كه دختركى بود، با آن پدرِ به اين عظمت كارى كرد كه كنيه‏اش را امّ‏ابيها - مادرِ پدر - گذاشتند. در آن زمان، پيامبر رحمت و نور، پديدآورنده دنياى نو و رهبر و فرمانده عظيم آن انقلاب جهانى - انقلابى كه بايد تا ابد بماند - در حال برافراشتن پرچم اسلام بود. بى‏خود كه نمى‏گويند امّ‏ابيها! ناميدن آن حضرت به اين كنيه، به دليل خدمت و كار و مجاهدت و تلاش اوست. آن حضرت چه در دوران مكّه، چه در دوران شعب‏ابيطالب - با آن‏همه سختيهاكه داشت - و چه آن هنگام كه مادرش خديجه از دنيا رفت و پيغمبر را تنها گذاشت، در كنار و غمخوارِ پدر بود. دلِ پيغمبر در مدّت كوتاهى با دو حادثه وفات خديجه و وفات ابيطالب شكست. به فاصله كمى اين دو شخصيّت از دست پيغمبر رفتند و پيغمبر احساس تنهايى كرد. فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها در آن روزها قدبرافراشت و با دستهاى كوچك خود غبار محنت را از چهره پيغمبر زدود. امّ‏ابيها؛ تسلّى بخش پيغمبر. اين كُنيت از آن ايام نشأت گرفت.

شما ببينيد اين درياى شخصيت و مجاهدت چه درياى عظيمى است! بعد رسيد به دوران اسلام. بعد رسيد به ازدواج با على‏بن‏ابيطالب عليه‏السّلام؛ همان على‏بن ابيطالب كه مصداق كامل يك بسيجىِ فداكار انقلاب است. هفته بسيج است؛ بسيجى يعنى اين. يعنى همه وجودش وقف اسلام است. وقف است براى آنچه پيغمبر مى‏خواهد و خدا را خشنود مى‏كند. اميرالمؤمنين عليه‏الصّلاة و السّلام هيچ مايه‏اى براى شخص خود نگذاشت. در آن ده سال - ده سال حيات پيغمبر - اميرالمؤمنين عليه‏الصّلاةوالسّلام هر كارى كه كرد، براى پيشرفت اسلام بود. اين كه مى‏بينيد مى‏گفتند فاطمه زهرا و اميرالمؤمنين و فرزندانشان گرسنه ماندند، علّتش همين است. والّا اين جوان اگر به فكر كاسبى بود، مى‏توانست بهتر از هر كاسبى، به كسب بپردازد. اين همان على است كه بعدها در دوران پيرى‏اش چاه مى‏كنْد؛ چاهى كه مثل گردن شتر، آب از آن بيرون مى‏زد. آن‏وقت، هنوز دست و رويش را از گرد و غبار كار نشُسته، مى‏نشست و وقف نامه چاه را مى‏نوشت! آن حضرت از اين كارها زياد كرده است. چقدر نخلستانها آباد كرده بود. چرا بايد اميرالمؤمنين عليه‏الصّلاة و السّلام، در جوانى گرسنه بماند؟ در روايت است كه فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها خدمت پيغمبر رفت.آن‏قدر گرسنگى كشيده بود كه پيغمبر زردى گرسنگى را در صورت او مشاهده كرد؛ دل پيغمبر سوخت و براى دخترش دعا فرمود. همه تلاش اميرالمؤمنين عليه‏الصّلاةوالسّلام در راه خدا و براى پيشرفت اسلام بود. آن حضرت براى خودش كارى نمى‏كرد. اين، همان مصداق كامل بسيجى است.

من به بسيجيانِ عزيزِ فعّالِ اين كشورِ علوى و فاطمى عرض مى‏كنم: اميرالمؤمنين عليه‏الصّلاةوالسّلام را الگوى خودتان قرار دهيد كه بهترين و بزرگترين الگو براى بسيجيان مسلمان در همه عالم، على‏بن‏ابيطالب عليه‏السّلام است. آن وقت، فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها از بين آن همه خواستگار، اين جوان پاك‏باخته همه چيز در راه خدا داده را انتخاب كرد كه دائم در ميدانهاى جنگ بود. شوخى كه نيست! دخترِ رهبرِ با عظمت اسلام و حاكم مقتدر زمان است؛ اين همه خواستگار دارد؛ در بين اين خواستگارها، پولدار هست، شخصيت‏دار هم هست. اما خدا از بين اين همه، على را براى فاطمه انتخاب كرده بود و فاطمه هم به انتخاب الهى راضى و از آن خشنود بود. بعد، چنان با اميرالمؤمنين عليه‏الصّلاةوالسّلام زندگى كرد كه آن حضرت با همه وجود از او راضى بود. كلماتى كه اين بزرگوار در روزهاى آخرِ عمر خود به اميرالمؤمنين عليه‏الصّلاةوالسّلام فرمود، شاهد و حاكى از اين معناست. ديگر نمى‏خواهم آن كلمات حزن‏آور را در اين روز عيد بخوانم. صبر كرد؛ آن فرزندان را تربيت نمود؛ به آن دفاع جانانه از حقِ‏ّ ولايت پرداخت؛ در راهش آن زجر و شكنجه را متحمّل شد و بعد هم با آغوش باز به استقبال آن شهادت بزرگ رفت. اين فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليهاست.

عزيزان من! شما كه بلبلان گلزار فاطمى و مدّاحان اهل بيت عليهم‏السّلام‏و سرايندگان «انما يريداللَّه ليذهب عنكم‏الرّجس اهل‏البيت و يطهّركم تطهيرا(8)» هستيد، هرچه مى‏توانيد روى اين نكات تكيه كنيد. بخصوص از سروده‏هاى بعضى سرايندگان بسيار خوب استفاده كنيد. امروز واقعاً شعر و سرودِ خوب و زيبايى انشاد و اجرا شد. مضامين شعر هم بسيار خوب و بى‏نقص بود. هر چه مى‏توانيد اين اشعار و اشعارى را كه براى مردم مى‏خوانيد، از اين مضامين سازنده و جهت‏بخش و هدايتگر پر كنيد. كافى نيست كه مرتّب بگوييم اين ستاره درخشنده است. گرچه اين درخشندگى‏اى كه ما مى‏بينيم، پرتوى از آن درخشندگى وصف‏ناپذير است. از همين پرتوِ آن ستاره درخشان بايد اهتدا پيدا كنيم. من عرض مى‏كنم كه بحمداللَّه دلهاى جوانان ما با ياد فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها روشن و منوّر است. من اين را احساس مى‏كنم. انسان احساس مى‏كند كه در اين ده پانزده سال اخير، جوشش عشق به فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها در دل اين امّت مؤمن و انقلابى و مخلص و حزب‏اللَّه، بسيار زياد شده است. نام آن بزرگوار و توسّل به آن، در جبهه‏ها بود، در دوران جنگ بود، در دوران صلح و سازندگى هم هست، در آمادگىِ در مقابله با دشمنان هم بحمداللَّه هست. اين توسّل، توسّل خوب و باارزشى است و اين روح جهاد فى‏سبيل‏اللَّه، به هر شكلى كه ممكن شود، همانى است كه فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها آن را دوست مى‏دارد. اين، مژده‏اى به جوانان بسيجى كشور است كه هم فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها را دوست مى‏دارند، و هم برطبق خواست و ميل او حركت مى‏كنند و هم راه او را مى‏روند كه راه خدا و راه عبوديّت است. «وان‏اعبدونى هذا صراط مستقيم(9)».

پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، در دنيا و آخرت دستهاى ما را از دامن فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏عليها جدا مفرما. دلهاى ما را به نور زهراى اطهر هدايت كن.

پروردگارا! محبّت او را در دلهاى ما روزبه‏روز بيشتر كن. ما را با عشق به خاندان پيغمبر بميران و در قيامت با عشق به خاندان پيغمبر زنده كن.

پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، مشكلات همه مردم را با تمسّك به اسلام و احكام اسلامى و الهى برطرف فرما و از اين اجتماع، لطف و رحمت و صفا و نورى به روح امام بزرگوارمان و شهداى بزرگوار اسلام نثار كن.

والسّلام عليكم و رحمةاللَّه وبركاته

 

 


 

1) .

2) .

3) .

4) نحل - 16

5) فرازى از حديث نبوى - امالى شيخ صدوق - مجلس 24 - ص 99.

6) امام صادق (ع) - التهذّيب - ج 6 - ص 10

7)

8) احزاب - 33

9) يس - 61

مرتبط
    نظرات شما
    [کد امنیتی جدید]